Få ekstra fokus på træls faktorer i firmaet
Nu skal du holde godt fast – nu kommer du til at lære noget. Når du har eget firma, så er der nogle få sjove og spændende ting, som du bør relatere sig til. Der er dog også en del faktorer, som de fleste selvstændige, finder er anstrengende at forholde sig til.
Uanset om du har et enkeltmandsfirma, et ApS eller et aktieselskab, så læs med her!
Du får lige her en oversigt med de ting, som det er vigtigt, at man har helt styr på. Listen er stor men ikke endelig, men anvend for eksempel til at brygge din egen oversigt!
Hav en målsætning for firmaet
Rigtig en god del kører bare derudaf i firmaet med aftaler og projekter, som skal løses nu og her. Nogle gange kan det være fornuftigt at flytte fokus fra indefra forretningen til udefra, og opdage hvorhenne man vil hen med firmaet. Har man en plan for firmaet, hvordan udvikler du virksomheden på det strategiske og praktiske plan. Nogle af de ting som du kan gøre er, at anvende modeller til forretningsudvikling som PEST, SOSTAC, SWOT eller lignende. På den vis kan du meget lettere skabe et generelt overblik over, hvorhenne firmaet befinder sig, og hvor man godt vil have den hen!
Få styr på økonomien
Det kan være ret kedeligt, at fumle rundt i regnskabet. Lige på dette punkt kan du finde kunder, der absolut ikke har betalt deres fakturaer til jer, og så står du og tænker: Er det her noget med inkasso, hvordan fungerer det nu med inkassovarsel og er det meget lettere bare at finde et professionelt firma til at håndtere inkasso. Det er typisk ikke i hverdagene du ser det her, men når du laver halvårsregnskab og årsregnskab. Lige her er det vigtigt for dig at at have en anbefalelsesværdig bogholder og/eller en udmærket revisorvirksomhed. Revision og arbejde med bogholderi er for mange firmaer absolut ikke noget man ser frem til. Men revision af økonomien bør laves, og det er yderligere en af de vigtige elementer i din virksomhed, som du bør relatere sig til.
Behageligt arbejdsmiljø
Noget af det vigitigste der skaber dit foretagende, det er dine medarbejdere. Hvis man ikke har gode medarbejdere, så har du ikke en anbefalelsesværdig firma. Der er en stor del metoder til, at skabe et godt miljø at arbejde i og gøre dine medarbejdere glade. Godt arbejdsmiljø er både godt for din glæde ved at være ejer af firmaet, men faktisk også godt for din bundlinje. Glade ansatte går som regel længere for at skabe gode resultater.
Vigtigst er den måde man taler til hinanden! Hvordan taler man til dine medarbejdere, lytter man til dem og griner man af deres vittigheder – selv dem som er rimelig dårlige! Det er helt essentielt især i flade organisationer, at der er en udmærket og behagelig måde som vi taler til hinanden på.
Noget andet er gode fysiske arbejdsvilkår. Hvis du har ansat folk udenfor, så sørg for behageligt kluns til regn, vind, hedebølge og bidende frost og stærke beskyttelsesko hvis du er på en risikofyldt arbejdsplads. Såfremt man har medarbejdere på kontor, så kan ting som for eksempel kontorstole der er ergonomiske og moderne hævesænkeborde. Det kan også været lækkert udførte vaser og andet indendørs kunst, og gode kaffemaskiner som Delonghi Magnifica S eller noget i den stil!
Dine samarbejdspartnere er vejen til mere profit!
Typisk så har vi firmaer en tilbøjelighed til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget firmaer og alt for lidt som mennesker af kød og blod. Når vi prøver at bearbejde dem i højere grad som mennesker, så kan det få stor betydning for din virksomheds prioritering i deres verden. Så snart det bliver køligt udenfor og du ved din indkøbers søn lige er blevet 1 år, så finder du selvfølgelig et toplækkert boldbassin fra Misioo, som du har købt gennem en af dine andre samarbejdspartnere.
Det Er Godt At Networke
Det er så utroligt vigtigt for dit foretagende at du vedligeholder netværket! Uanset om man har et erhverv som snedker, specialist i SEO eller noget helt andet, så er det meget vigtigt at have gode forbindelser til andre forretningsfolk. Små faktorer kan gøre store forskelle! At give et råd om linkbuilding eller give en symbolsk gave som for eksempel et støvler til fruen med spænder ved juletid! Det kan være så vigtigt for dine forhold i netværket!
Kunder
Kunderne er ikke til for din skyld. Du er til for at frembringe værdi for dine kunder. Det er vigtigt du realisere dette. Uanset om man hjælper kunder med at lave de bedste barnevogne, familie opstilling eller sælger dem compound bue, så er det helt samme problematik. Man er til for dem. Det som gør dig vigtig er, at det er dig, der skaber værdi for dem. Hvis du ikke kan opretholde den relation, så har du som firma ikke Mange eksistensberettigelse! Derfor er det et anbefalelsesværdigt approach at udvikle merværdi til dine kunder selv når man ikke sælger dem noget. Det kan være at sende en julehilsen eller give information, som kan være relevant og hjælpsomt for din kunde!
Prøv at bruge listen her til at få nogle bedre interne nøgle målsætninger!